Nome er en liten kommune i de sørlige delene av Norge. Her ble fotballklubben Nome Fotball startet i 2019 da to eksisterende klubber slo seg sammen. Medlemmene er fra 11 år og opp til seniornivå, og flere ganger i året samarbeider de om salgsaktiviteter for å tjene penger til Nome Fotball. Nå har klubben for første gang solgt gjennom Dugnaden.no og Gøran Simonsen, som hadde ansvar for salget, kan bekrefte at det definitivt blir flere ganger. Betalingsløsningen er den klart viktigste grunnen til at de vil velge Dugnaden.no igjen.
– Vi har ventet på at et firma skulle tilby en lignende betalingsløsning som det Dugnaden.no nå gjør. For oss i Nome Fotball er det viktig å jobbe så nettbasert som mulig. Det er mye enklere for oss som skal administrere salgene hvis alt skjer digitalt. Med Dugnaden.no slipper vi å håndtere kontanter, og spillerne slipper å måtte bruke sin egen Vipps til å ta imot store pengesummer. Dette er akkurat det jeg har ventet på, sier Gøran Simonsen, som er nestleder i Nome Fotball.
Kun én overføring til klubben
Ved dette salget fikk Nome Fotball muligheten til å velge den nye fremgangsmåten der alle betalinger går via Dugnaden.no. De som handlet av fotballklubben betalte direkte til Dugnaden.no, via Vipps eller en annen tjeneste. Når varene deretter var levert, mottok klubben en engangsutbetaling for hele salget.
– Dette er mye enklere med tanke på regnskapet. Vi trengte bare å føre opp fortjenesten én gang, ikke alle inn- og utbetalinger. Nå slipper vi også å håndtere kontanter, og dermed er det ingen risiko for at noe forsvinner. Når man slipper å ta seg av betalinger og pengeoppgjør, kan man dessuten dele ut varene alene. Også utleveringen blir enklere når alt er digitalt, sammenlignet med å bruke manuelle lister eller Excel-filer, forteller Gøran.
En oversiktlig nettløsning
Å drive et idrettslag koster mye penger og klubbkassen skal dekke alt fra vedlikehold av utstyr, fotballklær, baller, forsikringer, lagregistreringer og mer. Omtrent fire ganger i året samarbeider medlemmene om å tjene penger til klubben, for å holde medlemsavgiften så lav som mulig. I den lille kommunen finnes det tre forskjellige idrettslag og for å unngå å konkurrere med hverandre har de blitt enige om å selge ulike produkter. Klubbene skal heller utfylle hverandres sortiment, og Nome Fotball selger alltid toalettpapir og tørkeruller.
– Dugnaden.no har en nettløsning som er veldig enkel å forholde seg til og gir god oversikt. Løsningen de lager for oss er kun basert på de produktene vi ønsker å selge, vi valgte altså ikke å selge hele sortimentet deres. Vi har fått gode tilbakemeldinger på salget med Dugnaden.no og det var enkelt for spillerne. Mange deler sin personlige lenke på sosiale medier men jeg tror også mye salg skjer gjennom Messenger og SMS, til familie og venner, forteller Gøran.
Vil bruke Dugnaden.no igjen
Gøran forteller at hans rolle først og fremst handler om å sende et par e-poster for å komme i gang med salget – etter det går det meste av seg selv. Snart skal Nome Fotball gjennomføre et nytt salg, og da vil de bruke Dugnaden.no igjen. Det klubben ønsker å gjøre annerledes denne gangen, er å skape et større engasjement hos laglederne, som igjen kan veilede spillerne og hjelpe dem med registreringen på Mine sider.
– Dette var et fantastisk opplegg fra Dugnaden.no. Neste gang tror jeg vi får med flere spillere i salget, for nå har de sett hvordan det fungerer. Nå får vi bare håpe at kundene har brukt opp både toalettpapiret og tørkerullene sine til høsten når vi skal selge igjen, og det tror jeg faktisk at de har. Vi har solgt denne typen produkter før, og det pleier å være stor etterspørsel. Denne gangen hadde vi som mål å selge for 25 000 kroner, og det klarte vi! avslutter Gøran.